Goed werkgeverschap is niet meer een nice-to-have, maar een must-have!

Goed werkgeverschap is niet meer een nice-to-have, maar een must-have!

Op dinsdag 20 mei transformeerde Dome-X tot het podium voor een krachtige boodschap: in de huidige arbeidsmarkt is goed werkgeverschap geen keuze meer, maar een absolute noodzaak. Tijdens het derde evenement in de serie ‘Toekomstproof werkgeven’ verzamelden zich ongeveer 140 werkgevers en HR-professionals uit Noordoost-Brabant om te leren hoe zij hun organisaties kunnen versterken door slimmer en mensgerichter te werken.

Het evenement is een samenwerking tussen AantWerk, Werkcentrum Noordoost-Brabant en Noordoost Brabant Werkt, en sluit aan bij het doel van onze programmalijn Werkgeversaanpak: zoveel mogelijk werkgevers en HR-professionals aan de slag met strategie en HR voor een sterke economische positie.

Goed werkgeversschap is een must-have

Gastspreker Arjen Banach zette de toon met een energieke presentatie waarin hij de zaal meenam in de wereld van toekomstig werkgeverschap. Zijn boodschap was glashelder: “Goed werkgeverschap is niet meer een nice-to-have, maar een must-have!”

Banach maakte werkgevers duidelijk dat de huidige arbeidskrapte geen goede reden is om nu pas aan de slag te gaan met goed personeelsbeleid. Volgens hem is staat goed werkgeverssschap los van externe omstandigheden. “Goed werkgeverschap ontstaat vanuit een oprechte overtuiging om als werkgever goed te zijn voor je personeel, niet als reactie op economische factoren en omdat je anders geen personeel kan vinden,” benadrukte hij.

De spreker daagde de aanwezigen uit om verder te kijken dan alleen het uitvoeren van taken. “Ben jij als werkgever alleen maar bezig met het uitvoeren van taken? Of neem je ook echt de tijd om je werk uit te vinden?” Volgens Banach is het belangrijk om bewust tijd te investeren in het optimaliseren van je werk. En om kritisch te kijken waarom je bepaalde dingen doet, niet alleen maar ‘omdat we het nou eenmaal altijd zo gedaan hebben’.

Banach gaf een eenvoudig maar krachtig startpunt mee voor werkgevers die morgen willen beginnen met beter werkgeverschap: “Begin bij je personeel. Vraag eens wat zij belangrijk vinden. En ga dat vervolgens uitvoeren. Daar zitten vaak hele goede ideeën bij, plus dat werknemers zich hiermee gehoord voelen,” legde hij uit. En: “Kijk naar andere werkgevers in de regio. Je hoeft echt niet het wiel opnieuw uit te vinden. Er zijn al heel veel mooie voorbeelden van goed werkgeverschap.”

Praktische inspiratie uit de regio

Eén van die mooie voorbeelden kwam van Barli uit Uden, die tijdens de middag één van de 3 sessies verzorgden. Tijdens hun presentatie deelden ze allerlei mooie voorbeelden uit hun bedrijf die lieten zien dat ze op alle vlakken slim werken: zowel op HR-gebied als bij de productie van woningen. “Vaak wordt er naar Coolblue gekeken als het gaat om mooie voorbeelden,” zei marketingmanager Twan Vrijsen. “Maar ook kleinere werkgevers in onze regio doen hele toffe dingen die je als inspiratiebron kan gebruiken. Je moet gewoon vooral durven om op te vallen.”

En die benadering werkt, zo bleek uit eigen ervaring. Waar veel bouwbedrijven tegenwoordig worstelen met het vinden van timmermannen, heeft Barli daar helemaal geen last van. Hoofd HR Katja van der Steen legde uit hoe zij dat doen: “Wij hebben persoonlijke aandacht voor iedere medewerker. Ik ken alle mensen, hun persoonlijke situatie en zorg ervoor dat iedereen zich gehoord en gezien voelt.” Dat doet ze bijvoorbeeld door HR-vragen direct op te pakken. “Alle HR-gerelateerde vragen die bij mij binnenkomen, zoals bijvoorbeeld de aanvraag voor een werkgeversverklaring, pak ik binnen 1 à 2 werkdagen op. Dit zijn vaak belangrijke zaken voor mensen, dus zorg ik er ook voor dat ze snel antwoord hebben.”

Naast inspirerende verhalen bood het evenement ook concrete handvatten. Nick Tulling verzorgde een sessie waarin hij alles vertelde over het innovatieve JobsCool Technisch College. Joost Hack en Dimitri van der Hoeven van NLwerktaanwerk namen hun deelnemers mee in de wereld van werving & selectie, waarbij ook nog diverse tips werden gegeven voor een goed werkgeverschap.

En nu aan de slag!

Tijdens het evenement werden concrete tips en inspirerende voorbeelden gedeeld om werkgevers te helpen bij toekomstproof ondernemen. Daarmee was dit evenement een mooie opstap voor de werkgevers in onze regio om meer aan de slag te gaan met hun personeelsbeleid.

Ben jij een werkgever of HR-professional en zou je hier graag meer hulp bij willen? Vanuit de programmalijn Werkgeversaanpak organiseren we regelmatig themasessies waar we actief met werkgevers en HR-professionals in de regio aan de slag gaan. In kleinere groepen werken we aan concrete oplossingen waar je morgen al mee kunt starten.

Benieuwd naar deze vervolgsessies en hoe jij als werkgever je organisatie kunt versterken? Kijk dan op onze agenda voor meer informatie over deze bijeenkomsten.