Werkgeversestafette: Libéma bewijst dat leren geen leeftijd kent

Werkgeversestafette: Libéma bewijst dat leren geen leeftijd kent

“Wij hebben écht nog niet de leeftijd om achter de geraniums te zitten”

Het estafettestokje in onze werkgeversestafette gaat deze maand naar Libéma Beurzen en Evenementen, waar een bijzonder experiment is uitgegroeid tot een succesverhaal. Samen met onze organisatie nam Libéma deel aan een pilot om te onderzoeken of senioren na hun pensioen nog aan de slag willen op de arbeidsmarkt. Met de grote personeelskrapte in onze regio zochten we naar creatieve oplossingen, en het inzetten van gepensioneerde medewerkers leek veelbelovend. Joey van den Broek, coördinator flexpool en projectmanager bij Libéma, vertelt hoe zij samen met onze organisatie hebben ontdekt dat senioren na hun pensioen nog volop willen leren en bijdragen aan de arbeidsmarkt.

Van pilot naar succes

“Toen we begonnen aan de pilot waren er best wat sceptische geluiden,” vertelt Joey eerlijk. “Want waarom zou iemand die met pensioen is, nog aan het werk willen?” Maar ondanks deze geluiden, hebben de betrokken partijen doorgezet. En wat begon als een experiment om de personeelskrapte in onze regio aan te pakken, is nu uitgegroeid tot een structurele toevoeging in de personeelsplanning bij Libéma. 

De cijfers spreken voor zich: inmiddels heeft Libéma 67 actieve 65-plussers in dienst die regelmatig diensten draaien. De oudste medewerker is 76 jaar, en maar liefst 14% van alle diensten wordt door deze senioren ingevuld. Door het succes werken de senioren inmiddels niet alleen bij de aanvang locatie van dit project, de Brabanthallen, maar ook bij Aviodrome Lelystad, vakantiepark Dierenbos en bij de Beekse Bergen.

Leren van elkaar

Een van de mooiste aspecten van dit initiatief is hoe jong en oud van elkaar leren. “Ouderen zeggen wel eens dat jongeren veel op telefoon zitten,” lacht Joey. “Maar uiteindelijk hebben ze die telefoon met onze eigen app wel nodig voor urenregistratie. Of om zich in te schrijven voor diensten. Dan helpen de jongeren de ouderen met de app als ze er even niet uitkomen.”

De kennisuitwisseling werkt ook andersom. “Jongeren kunnen juist veel leren van de rust die ouderen uitstralen,” observeert Joey. “Staat er ergens een lange rij met wachtende mensen? Jonge medewerkers raken daar soms wat gestrest van. Maar de senioren doet het vaak niet zoveel. Zij werken rustig de rij af en begroeten iedereen vol enthousiasme.”

Coaching on the job

Die stressbestendigheid komt vaak ook door de levenservaring van de gepensioneerden. Maar hoe zit het met horecaervaring? Veel senioren hebben tijdens hun werkzame leven andere banen gehad, hoe leren zij dan het vak? “Al onze werknemers – dus ook de senioren – krijgen coaching on the job. Gewoon op de dag zelf,” legt Joey uit. “Dat wordt gedaan door de leidinggevende van die dag of iemand anders uit het team. We letten er natuurlijk wel op dat we niet twintig nieuwe mensen op één plek zetten, zodat er voldoende aandacht is voor een nieuwe medewerker.”

Soms vinden nieuwe medewerkers dat spannend, maar ook dat ebt al snel weg. “We zien dat senioren zich in eerste instantie vaak inschrijven voor dezelfde soort klussen, meestal bij de zakelijke beurzen bij onze locatie congrescentrum 1931. Maar als ze eenmaal vertrouwd raken met hun werk, schrijven ze zich vaak ook in voor andere klussen. Zoals laatst bij het tennistoernooi Libéma Open, waar een groot aantal senioren aan het werk was.”

Flexibiliteit als sleutel tot succes

Tijdens de pilot hebben we ook uitgezocht wat senioren trekt in een baan na de AOW. Joey heeft daar inmiddels een duidelijk antwoord op: “Senioren waarderen de flexibiliteit die ze hier hebben. En het feit dat ze controle hebben over hun eigen agenda,” legt Joey uit. “Veel senioren lopen daar op vast bij vrijwilligerswerk, ze missen daar vaak de flexibiliteit.”

Die flexibiliteit wordt door iedere gepensioneerde weer anders ingevuld: “We zien senioren die een maand lang heel veel werken om een vakantie bij elkaar te sparen. Om ze dan vervolgens twee maanden niet meer te zien, omdat ze dan lekker van die vakantie aan het genieten zijn. En laatst hadden we een mevrouw die veel werkte zodat zij in korte tijd een mooie nieuwe elektrische fiets bij elkaar had gespaard. Zij was daar erg trots op, dat was erg leuk om te zien.”

Kwaliteit en betrokkenheid

“Met de senioren hebben we echt kwaliteit in huis gehaald,” stelt Joey trots. “Moet er een keer ‘s avonds wat langer doorgewerkt worden? Het zijn vaak de senioren die meteen hun hand opsteken en langer willen blijven.”

Deze betrokkenheid wordt bevestigd door Willy Nieborg en Annette Gladis, twee gepensioneerde buurvrouwen die vaak samen komen werken bij Libéma. “Ik vind dit werk zo leuk, ik heb echt mijn roeping gemist!” vertelt Willy enthousiast, die voorheen werkte als werkvoorbereider in de wegenbouw. Annette vult haar buurvrouw aan: “Ik ontmoet nu zoveel verschillende mensen, er gaat een hele nieuwe wereld voor mij open.”

Werven van senioren

Maar hoe kom je aan zulke enthousiaste senioren zoals Willy en Annette? Tijdens de pilot was dat ook één van de vraagstukken: hoe werf je gepensioneerden? Destijds hebben we vooral ingezet op ouderenorganisaties en lokale kranten. Inmiddels is dat niet meer nodig. “De senioren die bij ons werken zijn zó enthousiast, dat er een sneeuwbaleffect is ontstaan. Zij fungeren echt als ambassadeurs”, legt Joey uit. “We zien dat we gemiddeld 10 tot 20 nieuwe aanmeldingen binnenkrijgen waaronder ook nog ouderen, zonder dat we daarvoor iets hoeven te doen. Er is veel mond-tot-mond reclame onder ouderen. Waar we erg blij mee zijn want nog steeds is iedereen welkom en hebben we nog plaats genoeg.”

Advies voor andere werkgevers

Joey’s advies voor bedrijven die te maken hebben met personeelstekorten en dat op een creatieve, nieuwe manier willen oplossen? “Doorzetten. Bij de eerste informatiebijeenkomst kregen we slechts een handjevol geïnteresseerde senioren op bezoek. Maar langzaam is de bal toch gaan rollen waardoor de pilot een groot succes is geworden. De bijvangst van dit project is bovendien veel groter dan we ooit gedacht hadden: we hebben niet alleen meer kwantiteit maar ook kwaliteit in huis, en dat de senioren enthousiast opmerken dat er zoveel toffe dingen onder ons dak gebeuren wat ze niet wisten.” vertelt Joey.

Van de huidige arbeidskrapte merken ze bij Libéma dus een stukje minder. En waar deze pilot Libéma heeft geholpen met personeelstekorten, hebben de senioren een fijne tijdsbesteding gevonden na hun pensioen. Want Willy en Annette zijn het er samen volmondig over eens: “Wij hebben écht nog niet de leeftijd om achter de geraniums te zitten.”